loklisa

Direktlänk till inlägg 5 september 2011

Summering av tågdagarna 2011

Av Lisa Svärd - 5 september 2011 15:36

Man kan väl enkelt säga att helgen har varit händelserik. Jag vet faktiskt inte i vilken ända jag ska börja.. Jag är så tacksam över att jag har fått vara med om en sådan här tillställning.

Jag får väl börja från början. Jag har varit dålig på att uppdatera under sommaren men i alla fall så har det ju varit öppet hus varje helg och då samtidigt arbetsdagar. Vi kom igång med arbetet inför tågdagarna väldigt sent så det blev väldigt jäktigt på slutet. Vi byggde två stycken uppställningsspår i lokstallsparken. Våra maskiner till detta var naturligtvis inte kompletta så vi fick bygga med muskelkraft! Den träningsverken jag hade dagarna efter var olidlig.. Man har mer respekt för rallarna idag än jag hade innan vi byggde. Lokstallsparken blev anlagd och Göran Holmberg och Jan-Erik Gullberg byggde en bro över den lilla bäcken så att inte våra besökare behöver gå på spårområdet. Vi städade i lokstallet och reparerade en lokskada på b 1312. Hårt arbete och slit lönade sig för på fredagen kunde vi ta emot våra gästföreningar med gott samvete.

Alla var supertrevliga och vi hade jättekul. Klippan kom runt klockan ett och runt tre kom göteborgarna. Under eftermiddagen hjälptes alla åt att få ordning på lok och vagnar. Det växlades en väldans massa och det flyttades saker uppe vid lokstallet. Det fylldes vatten och en liten incident inträffade. Brandslangen som fyllde vatten på B3 130 kom lös och jag vet inte om Kristoffer försökte fånga den eller hur det var men röret träffade honom i huvudet och han fick ett rejält jack. Fem stygn på sjukstugan och en ganska blek Kristoffer, han körde loket dagen efter så han repade sig fort. På kvällen åts det pytti panna som mamma ansvarade för. Hon lagade nämligen maten åt funktionärerna. Senare på kvällen när alla frös och var lagom trötta var det informationsmöte. Vi fick våra tshitar och våra uppgifter för dagarna. Efter det blev det ett litet möte för alla de som skulle jobba på tågen.

Lördag morgon klev jag upp ovanligt tidigt. Efter att jag  några gånger erfarit att man ska vara i tid. Två gånger tidigare har jag nämligen varit så sen att jag fått springa till mitt eget tåg.. Inte bra säger jag bara.. Men jag kände att jag var uppe lite tidigare än jag hade behövt. Klockan sex åt jag frukost och mitt tåg avgick klockan nio. I tid som sagt.

Jag var i tid och pappa med, tåget avgick en aning sent efter att det tog lite tid under framväxlingen. På väg mot smålandsstenar. Loket havererar och det tar en och en halv timme från smålandsstenar fram och tillbaka. Vi var 40 minuter sena och hela lördagens tidtabell rubbades.. Det blev smärre kaos när vi kom tillbaka och en sak som jag har lärt mig i helgen är att man ska alltid hålla sig lugn. Det gick ju bra till slut för när vi kom in på eftermiddagen med sista tåget så hade vi kört in ca 30 minuter. Vi hade jättemånga resenärer under lördagen. Vi tror att vi hade runt 2000 resenärera och undersöndagen ca 1000. Det var bättre än förväntat.

Efter en lunch på tio minuter, varmrökt lax med potatis och romsås, så bar det av igen. Klockan fyra gick jag av och gick hem och bytte om för att hjälpa till i stallet.

Senare på kvällen var det funktionärsfest med god mat och gott sällskap. Det smälldes till och med fyrverkerier klockan tio. Trött och sliten kom jag hem och sov som en stock. Morgonen därpå blev det inte rikitigt lika tidig fukost, tog en timme extra sömn.

När jag tittar på mina bilder nu såhär i efterhand så har jag kommit på att jag fotograferade väldigt lite under söndagen. Lite synd..

I alla fall så åkte jag på Morrgans tåg under söndagen, mycket lärorikt och kul! Runt lunch så var jag supertrött och hade riktigt ont i fötterna såg fram emot två och en halv timmes paus för att ha avgång tjugo i tre. Så sitter vi och äter i lugn och ro. Rätt va det är så ringer Morrgans telefon. Då är det ändrat i tidtabellen och vi har avgång fem över ett, tiden för samtalet är 13.07 Ja, det blev inte mycket chili con carne och sen rusade vi mot stationen. Då hade jag inte min biljettväska med mig och inte min mössa eller mina skor.. Så jag sprang inom hemma och hämtade dem, sprang till statoinen och hoppade på tåget. Stressigt värre. Men det blev mer tåg och det gillar vi!

Under eftermiddagen kom min syster och hennes tjejer och åkte med oss till Torup, tjejerna var uppe i loket. Det var häfftigt tyckte dom, gubbarna på loket var svarta i ansiktet så Maja tyckte dem var lite läskiga..

Fram mot sex avgick både klippan och göteborgarna så då blev det väldigt tomt. Vi plockade ner avspärrningsband och gick hem.

Många härliga minnen från i helgen, nu taggar vi inför tågdagarna 2012!


/Lisa Svärd ♥


Vi ses där!

 
 
Ingen bild

Paula Engström

5 september 2011 19:10

Jag tyckte också det var en riktigt rolig helg men jobbig.
Det roliga var att Britt-Marie sa att efter jag skojat på festen på lördagen om att vi haft tjafs i köket så trodde folk att det verkligen var så.
Nej, vi hade jätteroligt i köket hela helgen. Kram! /Mamma

Lisa Svärd

8 september 2011 12:09

Hahah jag vet, så fel det kan bli. Tur att ni hade det kul! :)
Puss

 
Christian Dahlqvist

Christian Dahlqvist

5 september 2011 20:36

Hej!
Trevligt arrangemang ni bjöd på. jag var där på söndagen, och saknade mer berättelser om tågen.

dessutom höll vi på att missa lokstallarna helt (trodde bara det var en fotoutställning där).

Det hade varit spännande att höra om tågen som renoverades i stallet också. varför inte visa mer om vad som finns på insidan.

Hoppas på att ni återkommer med ett ännu bättre arrangemang nästa år. Ni har börjat på något riktigt bra och roligt här.

//Christian

http://blogg.sundhult.com

Lisa Svärd

8 september 2011 12:08

Vi tar detta till oss! Tack så hemskt mycket för tipsen och åsikterna, det är ju sådana här vi behöver för att kunna göra det ännu bättre nästa år!

Lisa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Svärd - 8 september 2011 12:29

             

Av Lisa Svärd - 8 september 2011 12:16

                                                              Slut! ...

Av Lisa Svärd - 31 juli 2011 17:23

En väldigt varm dag har det varit, dålig dag för att räffsa massa avslaget gräs. Det hade räckt med mulet. Jag har idag räffsat upp allt det gräs som Göran och Magnus slog av igår. Tog ca tre och en halv timme, i ungefär 25 grader och gassande sol. S...

Av Lisa Svärd - 30 juli 2011 16:55

Lika dålig på att uppdatera bloggen som jag har varit, lika duktiga har våra aktiva medlemmar varit i stallet. Det vill säga, jag har varit usel och de har varit superduktiga! Det känns som att alla går lite på tå och är en aningens stressade. Man ...

Av Lisa Svärd - 16 juni 2011 20:23

Så för alla intresserade så är det arbetsdag i lokstallet på lördag 18/6. Det ska målas vagnar och städas i verkstan och eventuellt skruvas på ångloket. Själv kommer jag inte kunna vara där men jag hoppas någon tar bilder åt mig så jag kan lägga upp ...

Presentation


18årig tjej som är verksam i Landeryds Järnvägsmuséum, bloggar efter tycke och smak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards